12 Şubat 2015 Perşembe

MİNHAC TV - AÇIK YOL SOHBETİ 001








VAHYİN 2. YILI
22 Rebiu'l-Âhir 1436 tarihli sohbette 
ele alınan mubârek âyet-i kerîmeler








اَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ

94 el-İnşirâh 1 Açıp genişletmedik mi sana göğsünü senin?

Mubârek Kur’ân’ı indirmekle içini rahatlatan bir ferhalık bahşetmedik mi sana?


وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ

94 el-İnşirâh 2 Ve/Andolsun, indirmedik mi senden ağır yükünü


اَلَّذٖى اَنْقَضَ ظَهْرَكَ

94 el-İnşirâh 3 o ki çatırdatmıştı sırtını?

Ve Hakk ve Hakîkat’in ne olduğunu bir türlü bilememenin yol açtığı ve ağırlığıyla âdetâ sırtını çatırdatan o  ağır yükü üzerinden kaldırmadık mı?


وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ

94 el-İnşirâh 4 Ve/Andolsun, yükseltmedik mi sana zikrini senin?

Ve/Andolsun, yükseltmedik mi sana zikrini/bu bağlamda: hep anılır-hatırlanır oluşunu senin?

Ve tıpkı Son Vahyin Peygamberi Rasûl-i Ekrem Muhammed’i (ASVS)  insanlar tarafından hep saygı, hayranlık ve gıptayla anılır-hatırlanır kıldığımız gibi, seni de ey mü’min musliman, onun yolunda hiç sapmadan yürüdüğün sürece aynı şekilde insanlar tarafından hep saygı, hayranlık ve gıptayla anılır-hatırlanır kılmadık mı?
  
فَاِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

94 el-İnşirâh 5 Artık şu kesin bir gerçek ki, o güçlükle birlikte bir kolaylık var!

Artık şu kesin bir gerçek ki, ALLAH, Hakk ve Hakîkate îmân edip o doğrultuda yaşama gayreti içinde olan bütün kullarına, karşılaşacakları her güçlük için bir çıkış yolu yaratır!


اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

94 el-İnşirâh 6 Şu kesin bir gerçek ki, o güçlükle birlikte bir kolaylık var!

Ve zihninde iyice yer etmesi için bir daha tekrar ederek bildiriyorum bu İlâhî İlke’yi: şu kesin bir gerçek ki, ALLAH, Hakk ve Hakîkate îmân edip o doğrultuda yaşama gayreti içinde olan bütün kullarına, karşılaşacakları her güçlük için bir çıkış yolu yaratır!


فَاِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ

94 el-İnşirâh 7 Artık boş kaldığın zaman çok didinerek çalışıp çabalamaya koyul,

وَاِلٰى رَبِّكَ فَارْغَبْ

94 el-İnşirâh 8 ve Rabbine doğru artık rağbet et!

ve Rabbine doğru artık rağbet et/çok güçlü, çok büyük, yoğun bir tutkuyla arzulayarak yönel!

Artık  herhangi bir şekilde boş kaldığın zaman yeniden çok didinerek çalışıp çabalamaya koyul ve Rabbine doğru yönelişin çok güçlü, çok büyük, yoğun bir tutkuyla arzulayarak olsun!


وَالضُّحٰى
93 ED-DUHÂ 1 ANDOLSUN, AYDINLIĞIN İYİCE YAYILDIĞI O KUŞLUK VAKTİNE!

İşte, aydınlığın iyice yayıldığı o kuşluk vaktine yemin ederek dikkatini çekiyorum senin ki, düşünesin bununla hangi Hakîkat’e işâret ettiğim üzerinde!

  
وَالَّيْلِ اِذَا سَجٰى

93 ed-Duhâ 2  Ve/Andolsun geceye - karanlığın iyice çöküp tam bir durgunluğa erdiği zaman!

İşte, gecenin, karanlığın iyice çöküp tam bir durgunluğa erdiği zamanına yemin ederek dikkatini çekiyorum senin ki, düşünesin bununla hangi Hakîkat’e işâret ettiğim üzerinde!

  
مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلٰى

93 ed-Duhâ 3 Etmedi vedâ sana Rabbin ve/andolsun tiksinti dolu yoğun bir nefret göstermedi!

Rabbin seni terk etmedi ve sana düşman olanların alaycı bir tavırda dile getirip iddia ettikleri gibi, sana karşı tiksinti dolu yoğun bir nefret göstermedi!


وَلَلْاٰخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْاُولٰى


93 ed-Duhâ 4 Ve/Andolsun ki, kesinlikle o âhiret daha hayırlı senin için o önce gelenden!

Ve andolsun ki, beşerî ölümden sonraki ebedî hayat, senin için onun öncesindeki dünyâ hayatından kesinlikle daha hayırlıdır! Ebedî hayata hazırlanırken bunu bil ve ona göre davran!


وَلَسَوْفَ يُعْطٖيكَ رَبُّكَ فَتَرْضٰى

93 ed-Duhâ 5 Ve/Andolsun ki, kesinlikle pek yakında armağan olarak bahşedecek sana Rabbin ve sen râzı olacaksın!

Ve andolsun ki, kesinlikle pek yakında Rabbinin sana armağan olarak bahşedeceklerinden hiç eksiği olmayan, fazlasını da asla aratmayan, dolayısıyla tam ve dengeli bir tatmin sağlayan mutluluk duyacaksın!


اَلَمْ يَجِدْكَ يَتٖيمًا فَاٰوٰى

93 ed-Duhâ 6 Bulup seni bir yetîm olarak, korunaklı bir barınak vermedi mi?

Bulup seni bir yetîm/buluğ çağına erişmeden evvel bakımını ve geçimini sağlamakla mükellef kişi olan babası öldüğü için kendi irâdesi dışında çâresiz durumda kalmış ihtiyâç sâhibi durumundaki ya da ona benzer konumda bir kimse olarak, korunaklı bir barınak vermedi mi?

Rabbin seni buluğ çağına erişmeden evvel bakımını ve geçimini sağlamakla mükellef kişi olan babası öldüğü için kendi irâdesi dışında çâresiz durumda kalmış ihtiyâç sâhibi durumundaki bir yetîm ya da ona benzer konumda bir kimse olarak bulup, sana bahşettiği vahiyle korunaklı bir barınak vermedi mi?


وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدٰى

93 ed-Duhâ 7 Ve bulup seni dalâlette, hidâyet etmedi mi?

Ve bulup seni dalâlette/bu bağlamda: yolunu kaybetmiş hâlde, hidâyet/insanı yaradılış amacının nihâî hedefine götürecek ve ALLAH tarafından belirlenmiş olan o dosdoğru yola ulaştırıp, o yolun üzerinde kalabilmesi için gerekli ve kaçınılmaz olan o son derece nâzik, sevgi dolu bir İlâhî Rehberlik etmedi mi?

Ve Rabbin seni yolunu kaybetmiş bir hâlde bulup, seni yaradılış amacının nihâî hedefine götürecek ve Bizzât Kendi tarafından belirlenmiş olan o dosdoğru yola ulaştırıp, o yolun üzerinde kalabilmen için gerekli ve kaçınılmaz olan o son derece nâzik, sevgi dolu İlâhî Rehberliğini bahşetmedi mi?


وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَاَغْنٰى

93 ed-Duhâ 8 Ve bulup seni seni sıkıntı veren ağır bir yükün altında ezilir hâlde, zenginleştirmedi mi?

Ve bulup seni seni sıkıntı veren ağır bir yükün altında ezilir hâlde, İlâhî Hikmet’in uygun gördüğü şekilde zenginleştirmedi mi?

Ve seni sıkıntı veren ağır bir yükün altında ezilir bir hâlde bulup, İlâhî Hikmet’in uygun gördüğü şekilde zenginleştirmedi mi?


فَاَمَّا الْيَتٖيمَ فَلَا تَقْهَرْ

93 ed-Duhâ 9 Ammâ artık o yetîme gelince: artık asla kahretme onu!

Ammâ artık o yetîme/buluğ çağına erişmeden evvel bakımını ve geçimini sağlamakla mükellef kişi olan babası öldüğü için kendi irâdesi dışında çâresiz durumda kalmış ihtiyâç sâhibi durumundaki ya da ona benzer konumdaki kişiye gelince: artık asla kahretme/boyun eğmek zorunda bırakıp aşağılama onu!

O hâlde artık o buluğ çağına erişmeden evvel bakımını ve geçimini sağlamakla mükellef kişi olan babası öldüğü için kendi irâdesi dışında çâresiz durumda kalmış ihtiyâç sâhibi durumundaki yetîmi asla boyun eğmek zorunda bırakıp aşağılama ve onun, boyun eğmek zorunda bırakılıp aşağılanmasına asla yol açma, fırsat verme!


وَاَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ

93 ed-Duhâ 10 Ve ammâ o sâ’ile gelince: artık asla geri çevirme onu!

Ve ammâ o sâ’ile/maddî ya da mânevî bir ihtiyâcını dile getirerek bir soruyla yaklaşana gelince: artık asla geri çevirme onu!

Ve sana maddî ya da mânevî bir ihtiyâcını dile getirerek bir soruyla yaklaşanı artık asla geri çevirme!

  
وَاَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ

93 ed-Duhâ 11 Ve ammâ nî’metine Rabbinin  gelince: artık dile getir onu!

Ve ammâ nî’metine Rabbinin/bu bağlamda: Rabbinin sana bahşettiği her türlü hoşluğa, güzelliğe gelince: artık hep dile getir onu!

Ve Rabbinin sana bahşettiği, her biri birer hoşluk ve güzelik olan bütün o saymakla bitmez nîmetleri artık her zaman ve her yerde dile getir!


قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ

114 EN-NÂS 1 DE : “SIĞINIRIM RABBİNE İNSANLARIN,


مَلِكِ النَّاسِ

114 en-Nâs 2 melîkine insanların,


اِلٰهِ النَّاسِ

114 en-Nâs 3 ilâhına insanların,


مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ

114 en-Nâs 4 şerrinden o gizli gizli fısıldayarak her türlü bozuk, kötü fikri insanın aklına sokanın, o korkudan büzülen, sinip saklanan, pusanın!

şerrinden/hiç kimsenin asla rağbet etmeyeceği, arzulamayacağı, hoşlanmayacağı ve beğenmeyeceği kötü durumundan; yaptığı kötülüklerden; o duruma düşmekten o gizli gizli fısıldayarak her türlü bozuk, kötü fikri insanın aklına sokanın, o ALLAH’ın adı anıldığında korkudan büzülen, sinip saklanan, pusanın!

De ki: “İnsanın aklına gizli gizli fısıldayarak her türlü bozuk, kötü fikri sokan ve ALLAH’ın adı anıldığında korkudan büzülen, sinip saklanan-pusan şeytânların ve onların meydâna getirdikleri şeytânî dürtülerin şerrinden, insanların Rabbi, üzerlerinde yegâne meşrû hükümranlık sahibi ve yegâne ilâhı olan ALLAH’a sığınırım!”


اَلَّذٖى يُوَسْوِسُ فٖى صُدُورِ النَّاسِ

114 en-Nâs 5 O ki gizli gizli fısıldar göğüslerinin içinde insanların,

O şeytânlar ve onların meydâna getirdikleri şeytânî dürtüler ki, göğüslerin barındırdığı “mâneviyyât merkezi” kalbin içinde gizli gizli, sinsi sinsi fısıldar,


مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ

114 en-Nâs 6 cinnlerden ve insanlardan!

o ki cinnlerden ve insanlardan olur!

O şeytânlar ki, insanın algılamasına kapalı olan varlıklar olan cinnlerden ve insanlardan olur!


وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا

79 EN-NÂZİ’ÂT 1 ANDOLSUN O ÇEKİP ÇIKARARAK SÖKÜP ALANLARA, İÇLERİNE DOĞRU ÇÖKEREK BATARLARKEN!


وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا

79 en-Nâzi’ât 2 Andolsun o çözülmesi kolay düğümleri çözerek kolayca çekip alanlara, onlar çözülmesi kolay düğümleri çözerek kolayca çekip alırken!


وَالسَّابِحَاتِ سَبْحًا

79 en-Nâzi’ât 3 Andolsun o işlerinde-uğraşlarında, suda yüzercesine hızlı-rahat hareket edenlere, işlerinde-uğraşlarında suda yüzercesine hızlı-rahat hareket ederken!

Andolsun o işlerinde-uğraşlarında, ALLAH’a kulluk etme eylemlerine öncelik vermek üzere suda yüzercesine hızlı-rahat hareket edenlere, onlar işlerinde-uğraşlarında, ALLAH’a kulluk etme eylemlerine öncelik vermek üzere suda yüzercesine hızlı-rahat hareket ederken!


فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا

79 en-Nâzi’ât 4 Andolsun yarışırcasına biririnin önüne geçenlere, onlar yarışırcasına biririnin önüne geçerken!

İşte, o içlerine doğru çökerek batarlarken çekip çıkararak söküp alanların; ve o çözülmesi kolay düğümleri çözerek kolayca çekip alırlarken o çözülmesi kolay düğümleri çözerek, kolayca çekip alanların; ve işlerinde-uğraşlarında, ALLAH’a kulluk etme eylemlerine öncelik vermek üzere suda yüzercesine hızlı-rahat hareket ederken, ALLAH’a kulluk etme eylemlerine öncelik vermek üzere suda yüzercesine hızlı-rahat hareket edenlerin; ve bu konuda yarışırcasına biririnin önüne geçerken, o yarışırcasına biririnin önüne geçenlerin üzerine yemin ederek dikkatini çekiyorum senin ki, düşünesin bununla hangi Hakîkat’e  işâret ettiğim üzerinde!


فَالْمُدَبِّرَاتِ اَمْرًا

79 en-Nâzi’ât 5 Artık o tedbirli olanlar bir emrde...

Artık o tedbirli olanlar bir emrde/bu bağlamda: işte-uğraşta...

Bir işi yapar ya da bir emri uygularken, o işin-uğraşın, davranışın-tutumun kaçınılmaz sonunu gözönüne alanlar, şu Hakîkat’e kulak verin artık:


يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ

79 en-Nâzi’ât 6 O gün sarsar o sarsıntı! 

O gün çok şiddetli bir sarsıntıyla sarsar o çok şiddetli sarsıntı! 

Kıyâmetin kendini ortaya koyuş şekillerinden biri olan o çok şiddetli sarsıntı, kıyâmetin koptuğu o gün çok şiddetli bir sarsıntıyla sarsar!


تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ

79 en-Nâzi’ât 7 Tâbî olur ona, o ardından gelen!

Onun ardından da ardçısı gelir!


قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ

79 en-Nâzi’ât 8 Kalbler o gün iyice hızlanır!

O gün kalbler giderek artan büyük bir hızla çarpmaya başlar!


اَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ

79 en-Nâzi’ât 9 Gözleri haşyete düşer!

Ve o gün bütün insanların gözleri, o gün ALLAH’ın sınırsız kudret ve azametini nihâyet hakkıyla kavrayabilmiş olmaktan dolayı duydukları o saygı ve hayranlık dolu çok büyük korkuyu yansıtır!


يَقُولُونَ ءَاِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِى الْحَافِرَةِ

79 en-Nâzi’ât 10 Diyorlar ki: “Ne yâni! Biz kesinlike eski hâlimize mi döndürüleceğiz o hafriyâtta!

Diyorlar ki: “Ne yâni! Biz kesinlike eski hâlimize mi döndürüleceğiz o hafriyâtta/kazılıp açılmada!

Bütün bu bildirdiklerimizi ciddîye almayanlar alaycı bir tavırda diyorlar ki: “Ne yâni! O kazılıp açılmada kesinlike eski hâlimize mi döndürüleceğiz!


ءَاِذَا كُنَّا عِظَامًا نَخِرَةً

79 en-Nâzi’ât 11 Ne yâni! Dokunulduğu zaman hemen ufalanıverecek kadar çürümüş bir kemik olduğumuz zaman bile mi?”


قَالُوا تِلْكَ اِذًا كَرَّةٌ خَاسِرَةٌ

79 en-Nâzi’ât 12 Dediler ki: İşte bu, o zaman bir tekrar dönüş olur husrâna uğratan!”

Dediler ki: “İşte bu, o zaman bir tekrar dönüş olur husrâna/ALLAH’ın her insana bahşettiği Mü’min bir Müslümân olabilme fıtrat, yani, “yaradılış özelliği” sermâyesini, telâfisi imkânsız bir şekilde kaybedip, iflâsa götüren bir zarara uğratan!”

Ve yine o aynı kişiler dediler ki: “İşte bu, o zaman ALLAH’ın her insana bahşettiği Mü’min bir Müslümân olabilme fıtrat, yani, “yaradılış özelliği”olan o “hayat  sermâyesi”ni telâfisi imkânsız bir şekilde kaybedip, kesin bir iflâsa götüren çok büyük bir zarara uğradığı bir tekrar dönüş olur!”


فَاِنَّمَا هِىَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ

79 en-Nâzi’ât 13 Artık şu kesin bir gerçek ki, o ancak bir tek azarlayıcı yüksek sestir, kovup uzaklaştıran!

Artık şu kesin bir gerçek ki, o yeniden dirilişi başlatacak olan, çobanın sürüsünü kovup uzaklaştırmak için çıkarttığı azarlayıcı yüksek sesi andıran bir tek haykırış olacaktır!


فَاِذَا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ

79 en-Nâzi’ât 14 Artık onlar o kalabalıkların çiğnediği yerdedirler! 

Artık onlar uyandıklarında o kalabalıkların çiğnediği yerdedirler!


هَلْ اَتٰیكَ حَدٖيثُ مُوسٰى

79 en-Nâzi’ât 15 Hiç geldi mi sana hadîsi Mûsâ'nın?

Hiç geldi mi sana hadîsi/sözlü bilgi aktarımı Mûsâ'nın?

Büyük İslâm Peygamberi Hz. Mûsâ (AS) hakkındaki o sözlü bilgi aktarımı sana hiç ulaşmadı mı?


اِذْ نَادٰیهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى

79 en-Nâzi’ât 16 Nidâ ettiği zaman ona, Rabbi onun o mukaddes vâdî Tuvâ’da:

Nidâ ettiği/seslendiği zaman ona, Rabbi onun o mukaddes vâdî Tuvâ’da:

Rabbi, Büyük İslâm Peygamberi Hz. Mûsâ’ya (AS), ona iki kere seslendiği o kutsal kılınmış vâdî Tuvâ’da ikinci defa seslendiği zaman, şöyle dedi:


اِذْهَبْ اِلٰى فِرْعَوْنَ اِنَّهُ طَغٰى

79 en-Nâzi’ât 17 “Git firavuna! Şu kesin bir gerçek ki, o tuğyân etti!

“Git firavuna! Şu kesin bir gerçek ki, o tuğyân etti/her türlü sınırı aşan bir azgınlık sergiledi!

“Firavuna git! Şu kesin bir gerçek ki, o her türlü sınırı aşan bir azgınlık sergiledi!


فَقُلْ هَلْ لَكَ اِلٰى اَنْ تَزَكّٰى

79 en-Nâzi’ât 18 Artık de ki: ‘Yok mu sende bir istek/bir yöneliş/bir eğilim arınmaya doğru?

Ve: ‘Sende arınmaya doğru bir istek, bir yöneliş, bir eğilim yok mu?’ diye sor ona!


وَاَهْدِيَكَ اِلٰى رَبِّكَ فَتَخْشٰى

79 en-Nâzi’ât 19 Ve hidâyet edeceğim seni Rabbine doğru. Artık haşyet duyacaksın!’”

Ve hidâyet edeceğim seni/bu bağlamda: rehberlik edeceğim sana Rabbine doğru. Artık haşyet/yalnızca ALLAH karşısında duyulması gereken ve O’nun sınırsız kudretini ve azametini hakkıyla kavramış olmaktan kaynaklanan saygı ve hayranlık dolu çok büyük bir korku duyacaksın!’”

Ve şöyle devam et: “Rabbine ulaşabilmen için rehberlik edeceğim sana. Ve sen o zaman O’nun sınırsız kudret ve azametini hakkıyla kavramış olmaktan kaynaklanan, saygı ve hayranlık dolu çok büyük bir korku duyacaksın!


فَاَرٰيهُ الْاٰيَةَ الْكُبْرٰى

79 en-Nâzi’ât 20 Artık gösterdi ona, o en büyük âyeti!

Bunun üzerine Büyük İslâm Peygamberi Hz. Mûsâ (AS) firavunun yanına gitti ve ona  o en büyük İlâhî İşâret’i gösterdi!

فَكَذَّبَ وَعَصٰى
79 en-Nâzi’ât 21 Artık ısrarla yalanladı ve isyân etti!

Ama firavun o en büyük İlâhî İşâret’i gördüğü hâlde onu  ısrarla yalanladı ve böylece ALLAH’a isyân etmiş oldu!


ثُمَّ اَدْبَرَ يَسْعٰى

79 en-Nâzi’ât 22 Sonra gerisini döndü, hızla yürüdü gitti!

Sonra da küstah bir tavırda gerisini döndü ve hızla yürüdü gitti!


فَحَشَرَ فَنَادٰى
79 en-Nâzi’ât 23 Artık haşretti! Artık nidâ etti!

Artık haşretti/yerleşmiş oldukları yerden kopartırcasına çıkartıp ayrırarak huzûruna getirtti! Artık nidâ etti/seslendi!


فَقَالَ اَنَا رَبُّكُمُ الْاَعْلٰى

79 en-Nâzi’ât 24 Artık dedi ki: “Ben sizin en yüce rabbinizim!”

Bunun üzerine firavun halkını yerleşmiş oldukları yerden kopartırcasına çıkartıp ayrırarak huzûruna getirtti ve onlara doğru şöyle haykırdı: “Ben sizin en yüce rabbinizim!”


فَاَخَذَهُ اللّٰهُ نَكَالَ الْاٰخِرَةِ وَالْاُولٰى

79 en-Nâzi’ât 25 Artık  yakaladı onu ALLAH; ders alınacak bir örnek hâline getirdi onu, o âhirette ve o öncesinde!

Artık kıskıvrak yakaladı onu ALLAH; alabildiğine güçsüz hâle getirip, başkalarını aynı büyük suçu ve/veya benzerini işlemekten alıkoyması için, ders alınacak bir örnek hâline getirdi onu, o âhirette ve o öncesinde!

Bunun üzerine ALLAH firavunu kıskıvrak yakaladı ve onu işlediği bu büyük suçtan dolayı alabildiğine güçsüz hâle getirip, hem âhirette, hem de öncesinde, başkalarını aynı suçu ve/veya benzerini işlemekten alıkoyması için ders alınacak bir örnek hâline getirdi!


اِنَّ فٖى ذٰلِكَ لَعِبْرَةً لِمَنْ يَخْشٰى

79 en-Nâzi’ât 26 Şu kesin bir gerçek ki, bunda kesinlikle bir ibret var kim haşyet duyarsa ona!

Şu kesin bir gerçek ki, bunda kesinlikle bir ibret/onları bir yerden alıp, başka bir yere götürecek, ulaştıracak olan bir örnek var kim haşyet/yalnızca ALLAH karşısında duyulması gereken ve O’nun sınırsız kudret ve azametini hakkıyla kavramış olmaktan kaynaklanan saygı ve hayranlık dolu çok büyük bir korku  duyarsa ona!

Şu kesin bir gerçek ki, bunda kesinlikle yalnızca ALLAH karşısında duyulması gereken ve O’nun sınırsız kudret ve azametini hakkıyla kavramış olmaktan kaynaklanan saygı ve hayranlık dolu çok büyük bir korku  duyanlar için bir ibret, yâni, onları bir yerden alıp, başka bir yere götürecek, ulaştıracak olan bir örnek var!

فَاِذَا نُقِرَ فِى النَّاقُورِ

74 EL-MUDDESSİR 8 ARTIK ÜFÜRÜLDÜĞÜ ZAMAN İÇİNE O NAQÛR’UN,

Artık dil damağın çukuruna yapıştırılarak üfürüldüğü zaman içine o Naqûr’un/sedâsı, vurduğu yeri delecek kadar güçlü olan o“Yeniden Dirilişe Çağıran Boru”nun,


فَذٰلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسٖيرٌ

74 el-Muddessir 9 artık işte odur o gün: bir gün ki, pek zorlu

Sedâsı, vurduğu yeri delecek kadar güçlü olan ve herkesi yeniden dirilişe çağıran en-Naqûr adlı boruya üfürüldüğü gün, hiçbir şeyin kolay olmayacağı çetin bir gündür!

عَلَى الْكَافِرٖينَ غَيْرُ يَسٖيرٍ

74 el-Muddessir 10 üzerine kâfirlerin kolay değil!

üzerine kâfirlerin/Hakk ve Hakîkat’i bildikleri hâlde onu, üzerini örtmek sûretiyle hem kendilerinden hem de başkalarından gizleyen, böylece Hakk ve Hakîkat’in inkârına yol açanların kolay değil!

O gün Hakk ve Hakîkat’i bildikleri hâlde onu, üzerini örtmek sûretiyle hem kendilerinden hem de başkalarından gizleyen, böylece Hakk ve Hakîkat’in inkârına yol açanlar için hiç kolay olmayacaktır!

وَالَّيْلِ اِذَا يَغْشٰى
92 EL-LEYL 1 ANDOLSUN GECEYE BÜRÜYÜP KAPLARKEN!

Andolsun geceye - ortalığı karanlıkla bürüyüp kaplarken!


وَالنَّهَارِ اِذَا تَجَلّٰى
92 el-Leyl 2 Ve/Andolsun o gündüze tecellî ettiği zaman!

Ve/Andolsun o gündüze - tecellî ettiği/kendini bütün aydınlığı ve parlaklığıyla apaçık ortaya koyduğu zaman!


وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْاُنْثٰى
92 el-Leyl 3 Ve/Andolsun tasarlanıp yaratılışına erkeğin ve dişinin!

İşte, ortalığı karanlıkla bürüyüp kapladığı zaman gecenye; ve kendini bütün aydınlığıyla apaçık ortaya koyduğu zaman gündüze; ve erkeğin ve dişinin tasarlanıp yaratılışı üzerine yemin ederek dikkatini çekiyorum senin ki, düşünesin bununla hangi Hakîkat’e işâret ettiğim üzerinde!

اِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتّٰى

92 el-Leyl 4 Şu kesin bir gerçek ki, sa’yiniz kesinlikle darmadağınık bir halde, ayrı ayrı!

Şu kesin bir gerçek ki, sa’yiniz/yoğun emek verilmiş çabalarınız kesinlikle darmadağınık bir halde, ayrı ayrı!


فَاَمَّا مَنْ اَعْطٰى وَاتَّقٰى

92 el-Leyl 5 Ammâ artık kim verirse ve ALLAH karşısında bir sorumluluk bilinci oluşturarak bu sorumluluk bilincini taşımanın gereklerini büyük bir titizlikle yerine getirmeye azmederse

Ammâ artık kim bağış olarak verirse ve ALLAH’ın mubârek Kur’ân’da bildirdiği bütün emir, kural, ölçü ve yasakların insanı, yaratılış amacı doğrultusunda yaşamasına zarar verebilecek her türlü tehlikeden korumak için koyduğunu idrâk edip ALLAH karşısında bir sorumluluk bilinci oluşturarak O’nun bildirdiği bütün emir, kural, ölçü ve yasaklara sadâkatle ve kesinlikle uyma gayreti içinde bu sorumluluk bilincini taşımanın gereklerini büyük bir titizlikle yerine getirmeye azmederse
  
وَصَدَّقَ بِالْحُسْنٰى

92 el-Leyl 6 ve tasdîk ederse o husnâyı;

ve tasdîk ederse o husnâyı/mutluluk verdiği için herkes tarafından arzulanıp beğenilen o güzellik dolu iyiliği;


فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرٰى

92 el-Leyl 7 artık kolaylaştıracağız ona, o kolaylık için!

Şu kesin bir gerçek ki, yoğun emek verilmiş çabalarınızın hepsi de kesinlikle darmadağınık haldedir!

Ama artık kim ihtiyaç sâhiplerine ihtiyaç duydukları herşeyi bağış olarak verirse; ve ALLAH’ın mubârek Kur’ân’da bildirdiği bütün emir, kural, ölçü ve yasakların insanı, yaratılış amacı doğrultusunda yaşamasına zarar verebilecek her türlü tehlikeden korumak için koyduğunu idrâk edip ALLAH karşısında bir sorumluluk bilinci oluşturarak O’nun bildirdiği bütün emir, kural, ölçü ve yasaklara sadâkatle ve kesinlikle uyma gayreti içinde bu sorumluluk bilincini taşımanın gereklerini yerine getirmeye büyük bir titizlikle azmederse; ve Hakk Dîn’in koyduğu ölçüler doğrultusunda mutluluk verdiği için herkes tarafından arzulanıp beğenilen o güzellikle bütünleşmiş iyiliği doğrulayıp ona sadakat gösterirse, ona -orada bahşedilen herşeyin bir İlâhî İkrâm olmasından dolayı ebedî bir “kolaylıklar ortamı” olan- “İlâhî Hasbahçe” Cennet’e gidebilmesi için yapması gereken herşeyi kolaylaştıracağız!


وَاَمَّا مَنْ بَخِلَ وَاسْتَغْنٰى

92 el-Leyl 8 Ve ammâ kim cimrilik yaparsa ve kendi-kendine yeterli olursa,

Ve ammâ kim cimrilik yaparsa ve küstah bir kibirlilik içinde kendi-kendine yeterli olursa,


وَكَذَّبَ بِالْحُسْنٰى

92 el-Leyl 9 ve yalanlarsa o husnâyı;

ve ısrarla yalanlarsa o husnâyı/mutluluk verdiği için herkes tarafından arzulanıp beğenilen o güzellik dolu iyiliği;



فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرٰى

92 el-Leyl 10 artık kolaylaştıracağız ona, o zorluk için!

Ama kim cimrilik yaparsa; ve küstah bir kibirlilik içinde, her yerde, her zaman ve her konuda kendi-kendine yeterli olup, kendinden başka hiçbir gücün ve irâdenin yardımına-desteğine ihtiyâcı olmadığını düşünür ve öyle davranırsa; ve ısrarla yalanlarsa Hakk Dîn’in koyduğu ölçüler doğrultusunda mutluluk verdiği için herkes tarafından arzulanıp beğenilen güzellikle bütünleşmiş iyiliği, artık ona, bu tutum ve davranışıyla, başlıbaşına bir ebedî “zorluk ve sıkıntı” ortamı olan Cehennem’e gitmeyi tercîh ettiği için, bu tercîhini destekleyerek, onu Cehennem’e  götürcek olan herşeyi kolaylaştıracağız! 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

İzleyiciler